pondelok 3. marca 2014

Sprevádzačka (Miroslava Varáčková) - recenzia


Celá recenzia je jeden menší-väčší spoiler, preto ak chcete knižku čítať, nečítajte sekcie Dej a Hlavní hrdinovia.

Anotácia: Som ako milióny ostatných dievčat v mojom veku. Teda, vždy som si to myslela. Až do dňa, keď som spoznala svoje poslanie.
Počujem volania slabých, dotýkam sa obnažených duší a pomáham... zomrieť.
Som sprevádzačka, a pritom jedna z vás. Obyčajná, ustráchaná a
zaľúbená do toho najlepšieho človeka na svete.
Tajomný príbeh študentky, ktorá po prekonaní ťažkej virózy začne počuť volania mŕtvych. Zo začiatku je vystrašená, obáva sa, či netrpí psychickou poruchou, no keď spoznáva Daniela, zisťuje, že všetko môže byť úplne inak, ako našepkáva rozum.
Osud ju pripraví o priateľku, zavedie do kláštora hlboko v tmavých lesoch, postaví zoči-voči smrti a dá jej na vlastnej koži pocítiť, ako chutí bezmocnosť. Sprevádzačka je kniha plná mystiky, napätia, hľadaní vlastnej podstaty a lásky.
Nemôžeš spasiť svet, ani zachrániť ľudí pred ich osudom. Tvojím poslaním je len pomôcť, aby sa necítili opustení a stratení v hlbokej beznádeji.

Dej: Zdalo sa mi ako keby sa autorka nevedela rozhýbať. Jednak zmizla Radkina kamarátka - Ivana - a jej sa za ňou cnelo, čo cnelo! Neuveriteľne jej chýbala a bola z toho nešťastná. No anotácia je predovšetkým zameraná na to duchovno a Radkino poslanie byť sprevádzačkou. Lenže to je zlomok toho o čom je celá kniha, nie je to hlavná téma, iba také niečo pomimo, vďaka čomu len našla Ivanu. Samozrejme, nebyť toho nenájde ju, no kniha fakt nie je o sprevádzačstve, ale o hľadaní tej baby. Čiže o únose. Plus obsahuje neuveriteľné množstvo negatívnych myšlienok.

Hlavní hrdinovia: Radka mi liezla neskutočne na nervy. V krízových situáciách konala úplne nerozumne a pýtala sa Daniela úplne hovadiny. Čo by sa ešte dalo pochopiť, pretože predsa len - krízová situácia. No od začiatku ako zmizla Ivana ju nahlodávali pochybnosti a hneď ju videla mŕtvu. A po tretie - tie jej pesimistické úvahy a negatívne myšlienky mi strašne vadili, liezla mi tým na nervy a keby sa ich aspoň polovica vyškrtá, kniha by mala minimálne o 50 strán menej. Možno bol zámer spraviť z nej takúto hrdinku, no pre mňa je to veľké mínus a autorka sa mohla sústrediť radšej na písanie akcie. To jej ide veľmi dobre a priznávam, že 11. kapitolu - misiu "zachráňme Ivu" - som čítala so zatajeným dychom.
Daniel bol taký tuctový. Typický fantasy hrdina, ktorý má nejakú schopnosť a hlavnú hrdinku do toho zasväcuje. Ale bol o poznanie optimistickejší a mám ho omnoho radšej ako Radku. A udivuje ma, že to s ňou tak dlho vydržal. :D

Preklad:
 Túto knižku napísala slovenská autorka Mirka Varáčková, preto o preklade nemožno hovoriť, no niektoré vety mali poprehadzovaný slovosled a zmysel dávali až po väčšom zamyslení. Určite to nie je najväčšia chyba knihy a v podstate sa nad tým dá aj prižmúriť oko, no nedalo mi nespomenúť to.

Pokračovanie: Nie je.

Obálka: Je v pohode. Trošku tajomná a páči sa mi aj ten motýľ, oživuje to. :)

Hviezdičkovanie: Dočítala som ju len preto, že som sa nevedela zmieriť s tým, že toto je všetko(?) a chcela som vedieť ako to nakoniec všetko dopadne. Dejovo to dopadlo uspokojivo a predsa len mám v hlave istý "bordel" z toho, ako to nakoniec skončilo. No nemôžem hodnotiť posledných 50 strán a zvyšok knihy jednoducho odignorovať, preto musím dať 2 a pol hviezdičky a dúfať, že sa autorka už vypísala, čo koniec koncov dokázala v knihách, ktoré sú spomenuté nižšie. Takže 2 a pol teda.. :/

Odporúčam: Fúúúh.. Absolútne neviem. Ja som sa musela do čítania nútiť, ani po prekonanej stovke som nevedela, čo od príbehu vlastne čakať a pozitívne pocity vo mne zanechala len vďaka 11. kapitole (predposlednej) a to sa mi tiež nepáčila celá, len tá akčná časť.
Re-reading si zas asi tak skoro nedám, maximálne tak len niektorých pasáži. Táto kniha je slabšia, od Mirky som zvyknutá na lepšie knihy. Zatiaľ som čítala Prežila som svet a Obchodníci s nádejou. Obe sa mi veľmi páčila a preto je Sprevádzačka pre mňa sklamaním. Ak chcete zmenu a skúsiť niečo slovenské, odporúčam vyššie spomenuté diela a Sprevádzačke dajte radšej pokoj. :)

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára