piatok 29. augusta 2014

Oheň (Sara B. Elfgrenová, Mats Strandberg) - recenzia



Vyvolené majú nastúpiť do druhého ročníka gymnázia. Celé letné prázdniny tŕpli v očakávaní ďalšieho kroku zo strany démonov. Hrozba však príde z miesta, ktoré by im nenapadlo ani vo sne. Je čoraz očividnejšie, že v Engelsforse sa deje čosi veľmi, veľmi zlé. Minulosť sa prelína s budúcnosťou. Živí stretávajú mŕtvych. Vyvolené sú čoraz zomknutejšie a opäť sa presviedčajú, že mágia neuľaví nešťastnej láske ani nezhojí zlomené srdce.


Pokračovanie: Oheň je druhá časť trilógie. Posledný diel s názvom Kľúč mal byť vydaný v máji tohto roku, no posunulo sa to na 1.10.
Filmové spracovanie: Práva sú podpísané na prvý diel - Kruh. Ak bude mať film úspech, určite sa bude pokračovať. Neprekvapivo ho sfilmujú Švédi.
A hoci som sa spočiatku s hereckým obsadením nevedela stotožniť, je to úplne geniálne a každú, snáď až na Rebecku (príliš stará), Eliasa (prilíš emo) a Linnéu (príliš punk), zosobnili herečky postavy dievčat ideálne.
Preklad: V pohode, občas nejaký ten preklep, ale to môžeme odpustiť, nie? :)
Obálka: Vďaka srdcovému svalu uprostred krvácajúceho srdca z ruží a krížu trochu desivá, no inak pekná. :)
Zaujímavosť: Podľa obrázkov, čo nachádzam, je to dosť pravdepodobne spracované aj formou komiksu. :D Mohlo by to byť zaujímavé :) vedieť tak po švédsky.. :D


Dej: Kniha je dlhá.. má vyše 600 strán a napriek tomu, že sa nerieši vkuse len mágia a čary, nenudila som sa. Práve preto milujem túto trilógiu, že hoci je hlavnou témou nadprirodzeno, autorom to nebráni v rozvinutí osobných životov hlavných postáv - vyvolených - a priblížiť nám ich tínedžerské problémy.
Udialo sa tu fakt veľa a prekvapil ma záver, lebo nebyť toho úmrtia, prišiel by mi úplne nevýrazný. Zároveň nenávidím autorov za to, že takmer celú knihu ľudí šetrili a nikto neumrel, no na záver sa na nich riadne vyzúrili a "vraždili hlava-nehlava". (Hnusný SPOILER, čítať len na vlastné riziko: Nechcem spoilerovať, pretože ja som ju, chvalabohu, naspoilerovanú nemala, ale áno, umrie jedna z vyvolených.)
POV (point of view) je písaná striedavo z pohľadu vyvolených rovnako ako aj prvá časť. Napriek tomu, že pasáže nie sú označené veľkými písmenami s menom rozprávačky, uvedomiť si, ktorá baba nám opisuje dej nie je vôbec ťažké.



Postavy: V prvej časti som si obľúbila hlavne Linnéu, Vanessu a Minoo (z tých živých; samozrejme som mala rada aj Eliasa a Rebecku). No každá vyvolená - hoci sú úplne odlišné - žije svoj život najlepšie ako vie, a preto nemá cenu nikoho súdiť. Napríklad som neznášala Idu, no tu som si ju počas celého príbehu dosť obľúbila.
Pribudlo tu niekoľko nových postáv, iné odišli do zabudnutia, a iné sa prehĺbili. Opäť tu vystupujú Eliasovi rodičia či jeho kamarátka Olivia. Postava Adriany Lopezovej sa presunula na nečakaný chodníček, pribudli Alexander a Viktor, ktorých mám napokon tiež rada. A napríklad taký Nicolaus si dal pauzu. Opäť sa tu objavuje Mona Mesačná, ktorú skrátka žerem a dúfam, že bude aj v Kľúči.


Hodnotenie: Milujem túto sériu a hoci som sa po prečítaní prvého dielu trolilinku bála, neľutujem, že som si hneď kúpila pokračovanie, a aj keď po roku, predsa-len som ho konečne dočítala. Inak by som sa k tejto sérií už asi nevrátila, čo by bola škoda. Rozhodne ju každému odporúčam, ak nehľadáte len čisto magický príbeh, ale niečo, čo vás chytí za srdce aj svojou obyčajnosťou. Pretože za to moje ma to chytilo. Knihu hodnotím ako veľmi vydarenú a má odo mňa štyri a pol hviezdičky. :)




Ak by mal niekto knihu Kruh a že ju z akéhokoľvek dôvodu nechcete a nie je zničená, za dobrú cenu ju zoberiem. :) Napíšte mi buď do komentára alebo na mail: macussandor@gmail.com


Zdroje: obálka: foto by my telephone LG :D
obrázky: znaky živlov: http://weheartit.com/entry/91900758/search?context_type=search&context_user=andrea_wide&query=engelsfors
obálka Nyckeln: http://ameliesboktips.blogg.se/2013/may/nyckeln-har-fatt-omslag.html
trailer: www.youtube.com

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára